L'esperada reforma de la regulació de la propietat horitzontal a Catalunya
L'esperada reforma de la regulació de la propietat horitzontal a Catalunya
13-02-2015

Ja des de la seva entrada en vigor, els professionals que treballem amb ella, ens hem mostrat queixosos de certes imprecisions, mancances o disfuncions que els articles del Codi Civil de Catalunya referits al règim de la propietat horitzontal, presenten. En la majoria dels casos, hem cregut que es devien a la precipitació de la seva aprovació (moments finals d'una legislatura) i al poc coneixement de la realitat quotidiana de la vida de les comunitats de propietaris dels seus redactors.

A partir de 2009 (tant sols tres anys després de la seva entrada en vigor) s'iniciaren les gestions per a la seva reforma, amb les intervencions de l'Observatori de Dret Privat de Catalunya, la Secció de Drets Reals de la Comissió de Codificació de Catalunya, professionals i juristes. I el passat juny de 2013 es donava a conèixer l'Avantprojecte de llei de modificació del capítol III del títol V del llibre cinquè del Codi civil de Catalunya.

Avui, després de tot el procés d'informació pública, presentació d'al•legacions, i dintre del que es suposa necessari tràmit de pactes polítics, encara restem a l'espera de la seva aprovació definitiva, que davant de la immediatesa de la finalització de l'actual legislatura del Parlament de Catalunya, dependrà de l'interès polític (o dit d'altra forma del rèdit o rendiment que la seva aprovació en puguin obtenir els polítics dels que depèn la seva aprovació)

A l'espera d'aquesta aprovació, i del seu contingut final, amb les esmenes (i pífies polítiques) que s'hi puguin incloure, si que es poden analitzar un seguit de millores:

- En l'organització de la comunitat es planteja una profunda reforma, suprimint, la inútil previsió de la primera i segona convocatòria per a la junta, esmenant contradiccions anteriors en els terminis de custòdia de documentació, incorporant la possibilitat de l'ús de noves tecnologies per a les notificacions i requeriments, regulant més precisament el règim d'assistència i participació a la Junta i donant regulació, finalment, a la fins ara confusa figura de la vicepresidència.
- Respecte del règim dels acords, les majories exigides per a la seva adopció es concentren en dos articles i es simplifiquen al de majoria simple (recuperant l'equilibri de la doble majoria entre propietaris i quotes de participació), al de la majoria qualificada de quatre cinquenes parts de propietaris i quotes i al de la unanimitat (en casos molt reduïts).
- També, dintre del règim dels acords, s'incideix en els acords de formació successiva, que són aquells en el que cal esperar a comprovar la voluntat de les persones que no han assistit a la junta (els que requereixen majoria qualificada o unanimitat)
- Respecte de la responsabilitat dels propietaris en la seva contribució a les despeses comunitàries, es recalca l'obligació del transmitent de comunicar el canvi de titularitat de l'element privatiu (amb la seva responsabilitat solidària dels deutes que es produeixin a la seva efectiva notificació de la transmissió a la comunitat) i també s'especifica i concreten els procediments per reclamar les despeses comunes pretenent resoldre els problemes que aquesta qüestió havia plantejat fins ara.
- En la gestió del fons de reserva, no serà necessària la disposició d'un compte bancari especial, tot i que si se'n requerirà una comptabilitat separada (fins ara, per desconeixement de que no tots els administradors treballaven amb el sistema de compte únic, s'havia regulat que el fons de reserva s'havia de mantenir en un compte bancari diferenciat, pràctica que en la gran majoria dels casos no s'ha dut a terme)
- En la vesant de “sostenibilitat”, es regula i facilita la possible instal•lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics.
- I dintre de l'habitual conflictivitat que pateixen les comunitats de propietaris es regulen unes mesures encaminades a fomentar tant la mediació com l'arbitratge com a mètodes per afavorir-ne la seva solució.


L'avantprojecte no deixa d'incorporar moltes d'altres reformes de contingut molt més jurídic i de menys transcendència en l'esdevenir diari de la vida d'una comunitat de propietaris.
Com ja s'ha dit de bon començament, però, aquest lleuger anàlisi està fet sobre un projecte de reforma que pot arribar a veure la llum, o no, i que en major o menor mesura pot contenir esmenes que alterin aquest contingut.

Seguirem esperant.

 


Tornar a la llista >>